مقالات مفید تاسیساتی و فنی استاد کار کرج

پر شدن چاه فاضلاب

آشنایی با 3 نشانه مهم و با اهمیت پر شدن چاه فاضلاب

پر شدن چاه فاضلاب یکی از مشکلاتی هست که ساکنین منطقه مسکونی ، تجاری ، اداری و ….. همیشه با آن مواجه می باشند. تاسیسات هر ساختمان  به عنوان قلب ساختمان به شمار می رود .یعنی همان طور كه تصور بدن بدون قلب  و یا بدن با قلب ناقص  سخت و غیر ممكن است ساختمان بدون تاسیسات و یا ساختمان با تاسیسات معیوب و ناقص نیز قابل تصور نیست

مجسم كنید در منزل آب سرد را باز می كنید ولی آبی از آن نمی آید ، سیستم لوله كشی شوفاژ شما ایراد داشته باشد و پكیج كار نكند ویا سیستم فاضلاب شما گرفته باشد و فاضلاب از كف آشپزخانه شما بالا بزند. تصور این مشكلات بسیار سخت است چه برسد به این كه اتفاق بیافتد.

اما چرا صحبت از تاسیسات شد ؟ چون چاه ها نیز جزیی از سیستم تاسیسات ساختمان به حساب می آیند ودر نقطه ی پایانی این شبكه و در نقطه آغاز سیستم فاضلاب شهری قرار دارند و درست اجرا كردن آن ها و نحوه ی لایروبی چاه تاثیر مستقیم بر آسایش ساكنین ساختمان و پاكیزگی شهر مان دارد.ولی اگر با پر شدن چاه فاضلاب مواجه شدید بلافاصله برای تخلیه آن باید اقدام کنید.

 

نحوه لایروبی چاه فاضلاب

 

در زمان های گذشته كه خانه ها ویلایی بود در هر خانه ای چندین چاه مجزا حفر می شد. یك چاه مخصوص فاضلاب آشپزخانه و چاهی دیگر مخصوص توالت .

اعتقاد مردم بر این بود كه باید برای پسماند آب آشپز خانه حرمت قائل شد . آب باران خانه ها نیز به درون كوچه ها سرازیر می شد و حمام ها نیز به صورت عمومی و در خارج از منزل بود. لذا به ندرت خانه ها  نیاز به تخلیه و لایروبی چاه فاضلاب پیدا می كردند .

حتما مطالعه کنید
روش های حرفه ای خارج کردن وسایل قیمتی از درون چاه فاضلاب

اما با گذشت زمان و زیاد شدن جمعیت و كمبود زمین ، خانه های ویلایی تبدیل به آپاتمان شد و در خانه ای كه یك خانوار زندگی می كرد تبدیل به ده خانوار گردید . و امروزه در آپاتمان ها یك چاه مخصوص آب باران حفر می شود و یك چاه هم مخصوص فاضلاب حمام ، آشپزخانه و سرویس بهداشتی ، لذا  چاه ها به سرعت پر می شوند و این مساله تبدیل به یك معضل شده است. این جا است كه لایروبی چاه فاضلاب و تخلیه ی چاه فاضلاب اهمیت زیادی پیدا می كند.

 

تخلیه چاه فاضلاب

 نشانه های پر شدن چاه فاضلاب

چاه ها از دو قسمت میله و انباری تشكیل شده است . ابتدا وقتی كه مقنی شروع به كندن چاه می كند (كسی كه چاه را حفر می كند و یا لایروبی چاه فاضلاب را انجام می دهد را مقنی میگویند ) به صورت دایره حفر می كند و تا عمق متوسط 10 تا12 متر پایین می رود. این قسمت از چاه به شكل استوانه است كه به آن میله ی چاه می گویند.پاز در حفر این قسمت ، مقنی شروع به ایجاد انباری چاه می كند ( انباری چاه به شكل یك كلبه مستطیل شكل با سقف شیروانی می باشد) كه در دو جهت پیشروی می كند.

زمانی كه چاه حفر می شود لوله های فاضلاب ساختمان به آن وصل می شود. پس از ساكن شدن اهالی ساختمان و استفاده ار تاسیسات به مرور زمان فاضلاب وارد چاه شده و به قسمت انباری می رود. در آن جا آب موجود در فاضلاب كم كم جذب زمین می شود و پسماند جامد باقی می ماند .و پس از گذشت چند سال (بستگی به خاك آن منطقه دارد ) چاه پر می شود و باید نسبت به  پر شدن چاه فاضلاب و تخلیه چاه و لایروبی چاه فاضلاب اقدام شود.

حتما مطالعه کنید
5 روش ساده و راحت باز کردن گرفتگی توالت ایرانی و فرنگی

عوامل پر شدن سریع چاه فاضلاب

1- اولین عامل زود پر شدن چاه ، و نیاز به لای روبی چاه فاضلاب ، بستگی به ابعاد چاه دارد ،اینكه ارتفاع میله چاه به اندازه كافی می باشد ؟ ویا ابعاد انباری چاه چه مقدار است ؟ زمانیكه در خا نه ای چاه  فاضلاب حفر می شود باید ابعاد چاه  و تعداد چاه متناسب با تعداد جمعیتی باشد كه در آن جا ساكن هستند.

2- دومین عامل پر شدن چاه فاضلاب بستگی به قدرت خاك منطقه دارد. به این معنی اگر خاك یك منطقه سست است و ریزش می كند باید میله و انباری چاه با كول گذاری چاه و یا بلوك گذاری تقویت شود تا ریزش نكند چون ریزش خاك باعث می شود كه خاك خود چاه آن را پر كند.

3- سومین عامل پرشدن چاه فاضلاب كه مجبورمی شویم لایروبی چاه فاضلاب را زودتر انجام دهیم ، بستگی به نوع وجنس خاك منطقه دارد ،به این معنی كه اگر خاك منطقه شنی باشد یعنی شن آن زیاد باشد ، آب موجود در فاضلاب به سرعت جذب زمین می شود و مواد جامد آن باقی می ماند كه این باعث می شود كه چاه دیر تر پر شود. ولی اگر خاك منطقه سفت ، یا حالت رسی و یا سنگی  باشد آب موجود در چاه جذب زمین نمی شود بنابراین زودتر با پر شدن چاه فاضلاب مواجه خواهیم شد.

علامت پر شدن چاه فاضلاب

در هنگام لوله كشی فاضلاب ساختمان و زمانیكه لوله كش می خواهد لوله ی فاضلاب را به چاه وصل كند قبل از آن و در روی دیوار یا ستون پاركینگ ویا زیر زمین ساخنمان و در ارتفاع حدودا 50 سانتی متری زمین یك دریچه ای را روی لوله فاضلاب نصب می كند كه به آن دریچه ی بازدید می گویند ، البته این دریچه در طبقات هم دیده می شود ، این دریچه ها برای زمانی است كه ما گرفتگی لوله پیدا می كنیم و از  این مكان فنر را وارد لوله ها می كنیم تا گرفتگی لوله های عمودی فاضلاب ( رایزر ) بر طرف شود.

حتما مطالعه کنید
5 روش طلایی برای نظافت سینك آشپزخانه 

تصور کنید شما وارد پاركینگ منزل می شوید تا سوار ماشین شوید ، ناگهان شما متوجه می شوید كه روی دیوار و كف پاركینگ خیس شده و بوی نا مطبوعی در فضا پیچیده ،به دنبال علت می روید متوجه می شوید كه از دریچه ی بازدید روی دیوار پاركینگ ، فاضلاب بیرون زده . این به چه معنی است ؟ درست حدس زدید دو علت دارد یا شیئی لوله ی منتهی به چاه را مسدود كرده و اجازه نمی دهد فاضلاب عبور كند و یا با پر شدن چاه فاضلاب مواجه شده اید. به این ترتیب قبل از اینكه این گرفتگی به طبقه اول برسد باید سریعا نسبت به لای روبی چاه اقدام كنید.

علامت پر شدن چاه فاضلاب

نحوه ی لای روبی چاه فاضلاب

اگر با پر شدن چاه فاضلاب مواجه شدید باید سریعا برای تخلیه ی چاه فاضلاب منزل خود با شرکتهای متخصص از جمله شرکت استاد کار کرج تماس بگیرید تا آن ها سریعا وارد عمل شوند تا مشكل ساكنین هر چه زودتر برطرف شود .

وقتی كه با یك گروه مجرب تماس گرفتید ، آن ها به محل آمده و با انداختن لوله از درون دریچه ی بازدید و اگر نشد با برداشتن درب چاه اقدام به تخلیه ی چاه می كنند. اگر پر شدن چاه فاضلاب اتفاق افتاده باشد ریزش چاه می تواند علت اصلی باشد كه در این صورت پس از برداشتن درب چاه و كشیدن آب موجود در چاه  مقنی اقدام به بیرون آوردن خاك و گل ولای می كند.که در این صورت پر شدن چاه فاضلاب برای دفعات بعد خیلی  طولانی میشود و دیرتر این اتفاق می افتد.

 

كلام آخر

در حال حاضر سال هاست كه شهر داری ها اقدام به ایجاد سیستم انتقال فاضلاب كرده اند و اگر منزل شما در این مناطق وجود دارد  برای جلوگیری از پر شدن چاه فاضلاب بهترین كار این است كه سیستم فاضلاب منزل خود را به آن وصل كنید تا از پر شدن چاه فاضلاب منزل خود رها شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button