مقالات مفید تاسیساتی و فنی استاد کار کرج

بوی بد دستشویی در هنگام زمستان و بارندگی

علت بوی بد دستشویی در هنگام زمستان و بارندگی

بوی بد دستشویی در هنگام زمستان و بارندگی چیزی نبوده که به زمان یا موقعیت ویژه‌ای بستگی داشته باشد و این بو در همه‌ی روزهای سال امکان دارد حس شود. ولی در برخی خانه‌ها در حین بارش باران و برف و اکثراً در فصل زمستان این بوی بد بیشتر به مشام خواهد رسید. این رویداد گاهی اوقات خیلی آزاردهنده بوده و احتیاج به اقدام سریع برای رفع کردن این بو احساس خواهد شد.

گاز فاضلاب ترکیبی از گازهای معدنی بوده که شامل گازهایی مثل آمونیاک ، کربن دی اکسید ، سولفید هیدروژن ، متان ، نیتروژن و هیدروژن است. در حالی که خیلی از مردم ممکن است به این گازها اهمیت ندهند ولی باید آگاه باشید که تماس مستقیم با گازهای خارج شده قادر است آسیبی جدی به سیستم تنفسی زده و حتی منجر به مرگ شود. به همین علت می‌گویند عارضه‌های بوییدن گازهای فاضلاب بسیار خطرناک و کشنده می‌باشد.

ولی با این وجود بیان می‌کنند گازهای فاضلابی که به استشمام ساکنین ساختمان‌ها خواهد رسید در بیشتر مواقع زیان آور نخواهند بود.

 

بوی بد دستشویی در هنگام زمستان و بارندگی

علت بوی بد دستشویی در هنگام زمستان و بارندگی

با این تفسیرها علت بوی بد دستشویی در هنگام زمستان و بارندگی چیست. چاه فاضلاب منازل و ساختمان از نظر محتوا از سه قسمت تشکیل خواهد شد.

  • قسمت لجن که دارای هر ماده جامد یا نیمه جامدی بوده که در ته چاه فاضلاب ته نشین می‌شود.
  • قسمت مایع‌ها روی لجن
  • قسمت گازهای فاضلابی روی مایع‌ها
حتما مطالعه کنید
نکاتی درمورد دستگاه فاضلاب بازکن و فواید استفاده از آن

حین فصل زمستان و بارندگی اتفاق بدی رخ می‌دهد. سطح مایع‌های روی لجن بالا می‌آید و موجب شده گازهای روی مایعات جمع و فشرده شوند. گازهای فاضلاب متراکم شده باید از چاه فاضلاب بیرون روند. اغلب لوله‌ای از چاه فاضلاب به پشت بام خانه‌ها کشیده خواهد شد که به آن لوله ونت گفته می‌شود. مسئولیت این لوله خارج نمودن گازهای فاضلاب از چاه می‌باشد.

حین باریدن باران گازهای فاضلاب متراکم می‌شوند و با سرعت بیشتری از این لوله خارج خواهند شد. اکنون مشکل منازل از چیست. چرا حین باریدن باران به ویژه بارندگی‌های شدید ، بوی بدی در دستشویی ایجاد خواهد شد. همانطور که بیان شد ، گازهای فاضلاب از لوله ونت خارج شده اما این به این معنا نبوده که از جاهای دیگری بیرون نزنند. اگر حین بارندگی و فصل زمستان بوی بدی در دستشویی پخش می‌شود مطمئن باشید که گازهای فاضلاب از محلی داخل خانه شده‌اند. فشار گاز درون چاه نشان‌دهنده‌ی این بوده :

  • احتمالاً لوله ونت به چاه فاضلاب وصل نبوده و یا چاه فاضلاب خانه پر شده باشد و جلوی لوله ونت را هم گرفته است.
  • فشار گازهای فاضلاب خیلی زیاد می‌باشد و عیبی در سیستم لوله کشی وجود داشته که گاز از آن خارج خواهد شد. برای مثال ممکن است عیبی در سیفون‌های دستشویی فرنگی و ایرانی و سیفون حمام یا کف شور باشد.

به مقدار متر مکعب آبی که چاه فاضلاب قادر است در واحد زمان جذب کند نرخ کشش و جذب آب چاه فاضلاب گفته می‌شود که بستگی به مولفه‌های گوناگونی خواهد داشت. از قبیل جنس لایه‌های خاک چاه مثل شنی ، ماسه‌ای ، رسی و غیره ، مقدار لایه‌های لجنی که در جداره‌ها و کف چاه وارد شده و از جذب آب جلوگیری می‌کند و …

حتما مطالعه کنید
فنر سه نظام لوله بازکنی

اگر بوی بد دستشویی در هنگام زمستان و بارندگی شروع شود این به این معنا بوده که نرخ کشش چاه فاضلاب منزل کم می‌باشد و یا چاه در حال پر شدن است.

 

بوی بد دستشویی

 

اگر بعد از قطع بارندگی بلافاصله بوی بد دستشویی در هنگام زمستان و بارندگی از بین رفت می‌توان امیدوار بود که نرخ کشش و جذب چاه فاضلاب خیلی کم نمی‌باشد. در همه‌ی موردهای بوی بد فاضلاب احتیاج به متخصص با سابقه جهت برطرف کردن بوی بد می‌باشد چون بوی بد فاضلاب علت‌های بی‌شماری دارد.

علت دیگر بوی بد دستشویی در هنگام زمستان و بارندگی که یک دلیل مهم هم به شمار می‌رود نشت گاز سمی سولفید هیدروژن می‌باشد. علت نشر این گاز می‌تواند مشکل در شتر گلویی دستشویی باشد.

در بعضی موردها دیده شده است که دلیل به وجود آمدن بوی بد دستشویی در هنگام زمستان و بارندگی به علت مسدود شدن چاه توالت به واسطه‌ی جسم‌های خارجی که هنگام بارندگی به طرف لوله‌های فاضلاب حرکت کرده، می‌باشد. در این صورت مواد فاضلابی جامد یا مایع از چاه به طرف لوله فاضلاب بیرون از ساختمان هدایت نخواهند شد و دائم بوی بد چاه دستشویی در ساختمان پخش خواهد شد

ولی این مشکل به زودی از طرف ساکنان قابل تشخیص بوده ، چون که گرفتگی چاه توالت موجب آهسته شدن جریان‌های فاضلابی خواهد شد که از بیرون چاه به طور کامل مشخص می‌باشد. در این صورت مناسب‌ترین شیوه این بوده که با کمک متخصص لوله بازکنی با تجربه گرفتگی چاه مشخص شود و اقدامات ضروری در جهت باز نمودن آن صورت بگیرد.

حتما مطالعه کنید
رفع گرفتگی گچ ، سیمان و قیر در لوله فاضلاب

برطرف کردن  بوی بد دستشویی در حین زمستان و بارندگی

  • جهت برطرف کردن بوی بد دستشویی در هنگام زمستان و بارندگی باید دلیل نشت بوی بد از فاضلاب در زمستان را پیدا نموده و آن را رفع نمایید.
  • اگر نرخ کشش پایین بوده نسبت به لایروبی چاه فاضلاب اقدام نمایید.
  • اگر لوله ونت دچار نقص شده باید آن را تعمیر نمود.
  • اگر چاه فاضلاب پر شده حتما نسبت به تخلیه به موقع آن اقدام شود.
  • اگر لوله‌های فاضلاب دچار نشتی شده باشند باید آن‌ها را عوض کرد.
  • در پایان اگر هیچ کدام از این موردها نقص را رفع نکرد باید چاه جدیدی احداث نمایید.

 

برطرف کردن  بوی بد دستشویی در حین زمستان و بارندگی

سخن پایانی

داشتن بوی بد دستشویی در هنگام زمستان و بارندگی در ساختمان در هنگام عدم به کار بردن از سرویس بهداشتی غیرعادی می‌باشد در چنین مواقعی باید به دنبال علت‌های فنی این مشکل مثل ارزیابی سیستم فاضلاب ساختمان بوده و در سریع‌ترین زمان آن را تعمیر نمود.

در کنار مشکلات فنی،رخ دادن این مشکل‌ها آلوده بودن فضای توالت و عدم تهویه مطبوع در آن موجب زیاد شدن بوی بد دستشویی در هنگام زمستان و بارندگی خواهد شد. ولی با توجه به روش‌های بیان شده در قسمت بالا، می‌توان این مشکلات را تا میزان زیادی برطرف نمود. بعضی از روش‌های رهایی از بوی بد چاه دستشویی مثل ارزیابی لوله فاضلاب، برطرف کردن نشتی و تعمیر لوله کشی فاضلاب کاری بوده که باید به واسطه‌ی متخصص لوله کش صورت بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button