مقالات مفید تاسیساتی و فنی استاد کار کرج

رفع گرفتگی گچ ، سیمان و قیر در لوله فاضلاب

رفع گرفتگی گچ ، سیمان و قیر در لوله فاضلاب

تاسیسات در ساختمان بسیار حایز اهمیت است و می توان از آن به عنوان قلب ساختمان نام برد. به این معنی كه اگر در بدن ما قلب بیمار باشد تمام عضو های دیگر تحت تاثیر قرار گرفته و زندگی روز مره مختل خواهد شد . حالا اگر تاسیسات یك ساختمان نیز ایراد داشته باشد كلا زندگی در آنجا با مشکل رو به رو می شود. یكی از مشكلاتی كه برای تاسیسات پیش می آید گرفتگی گچ ، سیمان و قیر در لوله فاضلاب می باشد.

رفع گرفتگی گچ ، سیمان و قیر در لوله فاضلاب

مشکلات گرفتگی گچ ، سیمان و قیر در لوله فاضلاب

تقریبا 99 درصد گرفتگی لوله های فاضلاب توسط مصالح ساختمانی رخ می دهد. زمانیكه لوله كش ساختمان لوله كشی فاضلاب را انجام می دهد ، بلافاصله طبقه به طبقه داخل آنها را با ریختن آب تست میكند كه آیا جایی نشتی دارد یا خیر پس از آن ، انتهای لوله ها را با حرارت دادن می بندند و یا برای آن ها در پوش می گذارند. این كار باعث می شود كه به هیچ وجه آشغال و نخاله داخل لوله ها نرود.

حتما مطالعه کنید
روش های خلاص شدن از شر سوسک های حمام و آشپزخانه

اما مشكل از آنجایی شروع می شود كه ما برای كارهای بعدی مجبور هستیم كه درپوش آنها رابرداریم و یا انتهای لوله های فاضلاب را ببریم. حالا در زیر مواردی را كه باعث گرفتگی گچ ، سیمان و قیر در لوله فاضلاب می شود را برای شما توضیح می دهیم:

1-  گرفتگی لوله فاضلاب با ملات ماسه و سیمان

همان طور كه گفتیم ، مشكل از آنجا شروع می شود كه در مرحله اول بنا برای شیب بندی و سیمانكاری زیر قیر گونی در توالت ، حمام و آشپزخانه مجبور است كه لوله های فاضلاب كف را ببرد تا بتواند شیب بندی را انجام دهد.ولی بنا باید زمانی كه سر لوله را مبرد و یا درپوش را برمی دارد ، بلافاصله و قبل از سیمانكاری در داخل لوله گونی بزرگی را قرار دهد تا ملات سیمان به داخل آن نرود اما اگر این كار را نكند سیمان به داخل لوله می رود و سفت می شود و در آخر لوله مسدود می گردد.

2- گرفتگی لوله فاضلاب با قیر

در مرحله بعد قیركار باید توالت ، حمام و آشپزخانه را قیر و گونی كند،  قیر كار وظیفه دارد كه قبل از ریختن قیر، لوله فاضلاب را چك كند و اگر گونی از داخل آن بیرون آمده باشد مجددا آن را در داخل لوله قرار  دهد تا به این ترتیب قیر با داخل سیفون نرود ، اگر قیر كار سهل انگاری كند قیر به راحتی داخل رفته و موجب مسدودی لوله فاضلاب كف می شود.

 

گرفتگی گچ ، سیمان و قیر در لوله فاضلاب

3- گرفتگی لوله فاضلاب با خرده سفال و آجر

 ساختمان در حال ساخت ، پر است از نخاله ، یعنی خرده های سفال و آجر، كه اگر دقت نشود به راحتی درون لوله های فاضلاب كف می رود و باعث گرفتگی گچ ، سیمان و قیر در لوله فاضلاب می شود. اما اگر لوله ها را از قبل با گونی كیپ كرده باشیم این اتفاق نخواهد افتاد.

حتما مطالعه کنید
فنر سه نظام لوله بازکنی

4- گرفتگی لوله فاضلاب با دوغاب سیمان سفید

از دیگر موارد گرفتگی لوله فاضلاب ، گرفتگی با دوغاب سیمان سفید است . چگونه ؟ وقتی كاشی كار،  كاشی و سرامیك كف توالت ، حمام و آشپز خانه را انجام می دهد، در آخر با تركیب سیمان سفید و پودر سنگ و آب ، دوغاب درست می كند و بند كاشی و سرامیك را با دوغاب پر می كند. حالا اگر كاشی كار بی دقتی كند و دوغاب درون لوله فاضلاب برود در آنجا مانده و سفت می شود در نتیجه باعث گرفتگی گچ ، سیمان و قیر در لوله فاضلاب می شود.

 

گرفتگی لوله فاضلاب با دوغاب سیمان سفید

5- گرفتگی لوله فاضلاب با دوغاب گچ

گچ كارها معمولا در آخر كار و پس از اتمام كاشی و سرامیك ، سفید كاری می كنند ،  گچ كارهای عزیز معمولا دست ، ابزار و وسایل خود را در داخل حمام و یا توالت می شویند و تمیز می كنند در نتیجه خرده ها و دوغاب گچ به داخل لوله ها رفته و به مرور زمان سفت و سخت می شود و در آخر موجب گرفتگی آنها می شود.

رفع گرفتگی  گچ وسیمان و قیر در لوله فاضلاب

برای رفع گرفتگی لوله های فاضلاب راه هایی كه می توانیم انجام دهیم رو برای شما به صورت مختصر و كاربردی بیان می كنیم:

1- رفع گرفتگی با سیمان در لوله فاضلاب

برای رفع گرفتگی با سیمان در لوله فاضلاب ، در مرحله اول زمانی كه سیمان درون لوله می ریزد باید بلافاصله و تا وقتی كه سیمان شل است وخود را  نگرفته ،  با دست یا با وسایل دیگر ، سیمان و ملات را از داخل لوله بیرون بیاوریم و پس از آن یك سطل آب را به داخل لوله بریزیم تا باقیمانده آن را بشوید و با خود ببرد.

حتما مطالعه کنید
پر شدن چاه فاضلاب

در حالت دوم ملات سیمان سفت وسخت شده است كه در این حالت چاره ای جز فنر زدن نداریم . فنر زدن برقی با دستگاه های مخصوص و توسط افراد مجرب باید انجام گیرد . چرا كه اگر توسط شخصی انجام شود كه به كار خود مسلط نباشد ممكن است به لوله های فاضلاب كه معمولا از جنس پلاستیك است ، آسیب برساند.

زمانیكه ملات سیمان سفت و سخت شود، اینكه ما فكر كنیم كه با ریختن یك محلول می توانیم آن را شل كرده و گرفتگی لوله را برطرف كنیم اشتباه است .یعنی چنین محلولی وجود ندارد و اگر هم باشد مطمئنا یا خیلی گران است و یا آنقدر قوی است كه موجب آسیب رساندن به لوله ها می شود.

2- رفع گرفتگی قیر در لوله فاضلاب

زمانی هم كه قیر به درون لوله ریخته شده و سفت است و موجب گرفتگی در لوله شده است باز راهی جز فنر زدن ندارد و این كار هم باید با دستگاه مخصوص لوله بازکنی و افراد ماهر  مانند انجام گیرد تا به لوله ها آسیب نرسد. اگر خودتان به كندن قیر در لوله اقدام كنید ممكن است بر اثر ضربه زدن ، یا لوله جابه جا شود و از جای خود تكان بخورد و یا انتهای سیفون سوراخ شود كه در هر دو صورت موجب بروز مشكلات فراوانی می شود.

3- رفع گرفتگی گچ در لوله فاضلاب

گچ  جزء مصالحی است كه پس از خشك شدن بسیار سفت و سخت می شود ، و با ریختن محلول و آب به هیچ وجه نرم نمی شود لذا بهترین كار تماس با افراد كاردان در ای زمینه است تا با ابزار مخصوص بتوانند این گرفتگی را برطرف كنند.

حرف پایانی

در آخر یاد آور می شوم كه برای رفع گرفتگی گچ ، سیمان و قیر در لوله فاضلاب ، ریسك است كه خود ما دست به كار شویم و باید در اولین فرصت با شركت های معتبر لوله بازکنی در این زمینه تماس گرفته تا بدون اضافه شدن هزینه ها مشكل ما برطرف شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button